Monday 28 October 2013

Ayuh, hak bersuara, hak mahasiswa


Semangat je nak pergi mengundi. Tapi bila cek senarai nama mengundi,,,,, teetttttt haha maaf, nama anda tak ada dalam senarai mengundi. Huishh terbakar je hati bila dengar. Bila dah nama tak ada tu, paham paham jelah kan, aku dengan afiqah ni asyik berulang alik ke PBS. Bila pergi PBS, nama kitorang still lagi tak ada. Terpaksa patah balik ke DPP untuk cek nama buat kali yang kedua. Dan hampa rasa bila nama kami still tak wujud. Orang yang jaga tu suruh rujuk SAC pula. Disebabkan semangat nak mengundi, kami pun menapak ke SAC dan seterusnya ke PBS semula. Patahnya hati bila orang yg jaga tu cakap “kami tak boleh nak buat apa ni. yang tak ada nama ni memang tak layak nak mengundi”. Bukan lah kami je yang alami benda macam ni, tapi ramai rupanya. Kalau dikira semula, mungkin cecah beratus2. Di PBS, terdengar suara calon dr Transformasi Mahasiswa mengeluh yang dia sendiri pun taka da nama untuk mengundi. Presiden JKPS, JKPS juga ada yang tak boleh nak mengundi. Di PBS juga aku bertemu dengan salah seorang sahabat aku yang aku anggap hebat di UUM. Bukan aku je yang kata di hebat okay. Pokoknya sekarang, what happen to the system???? I’m not satisfied with UUM’s system just now. We already registered our name before the election has started. And today, when we want to vote, suddenly they said that our name doesn’t exist. The thing that I hate the most is when I had informed that whoever can’t vote, can vote at 5.30 p.m. until 8.30 if I’m not mistaken. But when I just arrived at Dewan seroja where the voting are proceed, two of our JKPS told me that “sape2 yang tak boleh undi tu memang tak layak mengundi, termasuk kitorang pun tak boleh undi.” Haa what a sad life for today.

Kesimpulannya, kami tak mengundi. Tak apalah. Tak ada rezeki. Mungkin Allah punya perancangan yang lebih baik kan. Kepada yang buat masalah macam ni, tahniah lah kerana buat ramai mahasiswa yang memberontak. Alhamdulillah, masing-masing menangis kegembiraan. Tahniah kepada yang berjaya.5 daripada 8 kerusi dimenangi oleh calon umum. Allahuakbar ! nilah semangat perjuangan dr mahasiswa.
Walaupun tak dapat mengundi. Fuh, rasa sedih tak dapat nak tuntut hak tu hanya Allah je yang tahu. Tapi takpelah. Sanggup berulang dari dpp ke pbs. Tu namanya perjuangan.  :D




sekali lagi tahniah !! hak bersuara kini menjadi hak mahasiswa #UUM #Hidup2Mahasiswa #PRK

1 comment: